Ionnsachaidh Gaelic - Reisverslag uit Glasgow, Verenigd Koninkrijk van Chantal Kerstens - WaarBenJij.nu Ionnsachaidh Gaelic - Reisverslag uit Glasgow, Verenigd Koninkrijk van Chantal Kerstens - WaarBenJij.nu

Ionnsachaidh Gaelic

Door: Chantal

Blijf op de hoogte en volg Chantal

11 Oktober 2014 | Verenigd Koninkrijk, Glasgow



Feasgar math!


Er zijn inmiddels weer twee weken verstreken, tijd voor een nieuw verslagje dacht ik zo!

In mijn vorige verslag vertelde ik over mijn lessen en dat ik misschien een paar vakken kon laten vallen. Helaas waren de mensen die daar over gaan het daar niet mee eens, en dus moet ik gewoon science en maths blijven volgen. Afgelopen weken heb ik gelukkig ervaren dat het vooral tijdverspilling is en dat de vakken zelf niet eens heel vervelend zijn om te volgen. Zo heb ik afgelopen week een uurtje met zeep gespeeld bij science en hebben we bij maths een uur spelletjes zoals vier-op-één-rij gespeeld. Wat 'vervelender' is, is Religious Education. Het enige vak wat verplicht is in Schotland (in ieder geval op de basisscholen, ik weet niet hoe het zit in het middelbaar onderwijs). Met andere woorden, scholen zijn niet verplicht om taal of rekenen te geven, maar Relgious Education is een must. Het zou een interessant vak kunnen zijn (ook al ben ik zelf niet religieus), is het niet. Verder merk ik dat het niveau hier erg laag ligt. We krijgen bijvoorbeeld telkens twee uur om iets te bespreken waar we op Fontys hooguit 15 minuten voor zouden krijgen. Gevolg is dat we na 10 minuten klaar zijn en vervolgens de rest van de les uit ons neus zitten te eten. Maar los van dit alles is het wel heel leuk om de Schotse studenten te leren kennen en zo meer te weten te komen over Schotland en de Schotse gebruiken.

Vorig weekend zijn we naar Isle of Skye geweest. We vertrokken 's ochtends om 8 uur vanuit Glasgow, maar omdat we onderweg ook nog op een aantal plekken stopten, kwamen we pas om half zes op Skye aan. Voor mij en de meeste anderen was dit erg jammer, omdat we alle plekken waar we stopten al hadden gezien tijdens andere bustours en we gewoon heel graag naar Skye wilden. Gelukkig hadden we nog een paar uur daglicht en zijn we dus wat gaan wandelen. Daarna hebben we wat gegeten in de pub van het hostel en 's avonds hebben we wat spelletjes gedaan. Zondag moesten we om 7 uur alweer aan het ontbijt, vroeg op dus! Na het ontbijt gingen we de bus weer in om het eiland te verkennen. Helaas was het zondag erg slecht weer. De hele dag regen en extreem harde wind. Toch hebben we wat mooie plekken kunnen zien. Om 2 uur gingen we weer terug naar Glasgow. Al met al was het een leuke, gezellige weekend trip, maar ik heb niet het idee dat ik Skye nu écht gezien heb. Misschien zelf nog maar eens terug gaan dus! Zondagavond zijn we nog naar een pub met live muziek gegaan (dat zie je hier heel veel, live muziek in de vorm van muzikanten die bij elkaar komen in een pub en in verschillende formaties spelen, veel improvisatie).

Vorige week donderdag ben ik naar een Oktoberfest van de GUU geweest, dit was erg leuk. Veel bier en veel 'Duitse' muziek (gezongen door Schotten). En afgelopen woensdag ben ik met een groep Spanjaarden uit mijn klas gaan stappen. Dit was erg gezellig, en weer eens wat anders dan omringd zijn door Duitsers, haha!

Afgelopen donderdagavond begonnen mijn Gaelic lessen! Hier had ik erg veel zin in, eindelijk weer eens met taal bezig zijn! De lessen zijn op donderdag van half 8 tot half 10 en het is een 'adult course', dus de groep is heel divers. We zijn met een man of 16 schat ik, waaronder een paar meisjes van ongeveer mijn leeftijd, maar bijvoorbeeld ook een vrouw en een man van in de 70. De cursus heeft en sterke focus op spreekvaardigheid, omdat dat het lastigste aan Gaelic is. Woordjes en grammatica kun je wel uit een boek leren, maar je kan alles over Gaelic weten en nog steeds onverstaanbaar zijn omdat de uitspraak heel anders is dan dat van bijvoorbeeld Engels. Het Gaelic alfabet heeft maar 18 letters, maar ze vormen bijvoorbeeld de 'v' met de combinatie 'bh' of 'mh', en de 't' wordt niet uitgesproken wanneer deze gevolgd wordt door een 'h'. Daarnaast hebben ze vier manieren waarop ze bijvoorbeeld de 'n' en de 'l' uitspreken. Poeh! Ik ben benieuwd hoe ver ik ga komen! Ik heb met één uitspraak wel een voorsprong op de Schotten, namelijk de 'ch' of 'g' klank. Deze kennen ze niet in het Engels, en hier hebben ze Schotten dus moeite mee.

Gisteravond hadden we weer een filmavondje in ons appartement. We keken Mulan en Charlie and the Chocolate Factory. De meesten kenden van die laatste alleen de nieuwe versie met Johnny Depp, dus het was heel grappig om te zien hoe ze reageerden op het origineel (de enige versie die ik ken).

Voor vandaag heb ik nog geen plannen, maar morgen gaan we met zijn allen naar het Necropolis, omdat een aantal mensen daar nog niet zijn geweest. Aankomende dinsdag gaan we weer naar de comedyclub en verder is het weer een verrassing!


Cheerio!




Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Dit najaar woon ik in Glasgow om daar vakken te volgen aan de Universiteit van Glasgow. Alles wat ik daar beleef zal ik via deze weg met jullie delen! Cheers!

Actief sinds 27 Juni 2014
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 4632

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2014 - 24 December 2014

Studying in Scotland!

Landen bezocht: