Back to business - Reisverslag uit Glasgow, Verenigd Koninkrijk van Chantal Kerstens - WaarBenJij.nu Back to business - Reisverslag uit Glasgow, Verenigd Koninkrijk van Chantal Kerstens - WaarBenJij.nu

Back to business

Door: Chantal

Blijf op de hoogte en volg Chantal

28 September 2014 | Verenigd Koninkrijk, Glasgow



Hoi allemaal!


De tijd gaat hier ZO ontzettend snel! Ik weet dat ik in herhaling val, maar echt, ik heb wederom het gevoel dat ik gisteren nog een verslag getypt heb! Ah well, dat betekent alleen maar goeds!

Afgelopen maandag zijn de lessen gestart. Zoals jullie (hopelijk) allemaal weten is mijn doel om uiteindelijk Engels te geven op een middelbare school, maar hier in Glasgow volg ik vakken die gericht zijn op de basisschool (dit was de enige mogelijkheid). We begonnen 's ochtends met een generiek hoorcollege over interdisciplinary learning (verrijking van vakken door ze met elkaar te combineren). Hoewel dit dus gericht was op de basisschool, was dit ook zeker goed toepasbaar op de middelbare school, en dus ook erg interessant voor mij. Na het hoorcollege hadden we een werkgroep over wat we daarvoor in het hoorcollege geleerd hadden. We moesten in groepen werken, en hier heb ik dus kennis kunnen maken met wat Schotse studenten. Tot nu toe merk ik dat ze vooral heel erg behulpzaam zijn en ze reageren stuk voor stuk erg leuk op het feit dat ik uit Nederland kom. Maandag was dus een goede start! Maar dinsdag, dat is een ander verhaal. Ik had namelijk begrepen dat de vakken die ik volg nagenoeg allemaal toepasbaar zijn op het middelbaar onderwijs en zo dus interessant zouden zijn voor mij, ondanks het feit dat het eigenlijk 'pabo' vakken zijn. Daarnaast is ons rooster één grote puzzel (zelfs de Schotse studenten hebben er moeite mee), dus ik had geen idee wat ik kon verwachten deze eerste week en had dus besloten om maar gewoon de tijden en lokalen/zalen aan te houden en maar te zien wat me voorgeschoteld werd. Op deze manier kwam ik er dinsdag achter dat ik niet alleen generieke vakken heb, maar ook science, mathematics, religion etc. Voor dinsdag ochtend stond namelijk één uur science en één uur maths geroosterd. Ik ben hier maar gewoon heen gegaan om het een kans te geven, maar naderhand heb ik meteen mijn begeleider gemaild met de vraag of we hier iets aan konden doen. Mijn eerste ingeving was om simpelweg van vak te wisselen, maar het punt is dat de speciefieke vakken zoals science deel zijn van een soort vakkenpakket genaamd Curriculum Developers 1 (ik heb CD 1 & 2), en veel van de andere (generieke) vakken hebben wel weer toegevoegde waarde voor mij. Ik heb het inmiddels met mijn begeleidster besproken en zij begreep mijn punt gelukkig volkomen en zou de mogelijkheid om bijvoorbeeld alleen mathematics en sciences te 'laten vallen' (onofficieel) gaan bespreken met die mensen die daar over gaan.

Daarnaast vertelde ze me ook over andere vakken in de vorm van volwassenenonderwijs die ik zou kunnen volgen. Normaal moet je hier voor betalen, maar omdat ik al student ben is het voor mij gratis. Ik heb het boekje doorgebladerd, en mijn oog viel op Gaelic! Ik heb dus bij haar aangekaart dat ik heel graag Gaelic zou willen leren, en ze was zo enthousiast dat ze meteen mensen is gaan mailen om me in te schrijven (normaal moeten er dingen worden geregeld i.v.m. de betaling, je moet eerst betalen en dan kun je vervolgens het geld weer declareren of iets dergelijks? Maar dat hoefde dus in dit geval niet!). Naast mijn reguliere vakken ga ik dus ook (Scottish) Gaelic leren! Hier heb ik ZO veel zin in. Het is twee uur in de week en het is echt alleen de basis, zoals begroetingen, dus ik verwacht niet dat het me absurd veel tijd zal gaan kosten.

Wat betreft school had ik donderdag een hele fijne afsluiting van de lesweek. Er was namelijk een gastspreker bij Health & Wellbeing die zo ontzettend goed kon vertellen, dat iedereen anderhalf uur lang doodsstil was en hij aan het einde van het college nog net geen staande ovatie kreeg. Hij had een hoop interessants te vertellen over hoe het brein op verschillende situaties reageert en hoe je deze kennis weer kunt gebruiken in de klas. Natuurlijk was ook dit vooral op de basisschool gericht en gebruikte hij veel voorbeelden uit zijn eigen ervaringen als basisschooldocent, maar hij had net zo goed het woord 'basisschool' voor 'middelbare school' kunnen vervangen, want alles was net zo goed toepasbaar op het middelbaar onderwijs. Psychologie / het brein interesseert mij enorm, dus dit in combinatie met onderwijs was voor mij perfect.

Verder hadden we woensdag een pannenkoekenavond met de Duitsers (Sonja, Nora, Florian en Lisa) en Emma, en ja, ze smaakten net zo goed als in Nederland! Gisteren (zaterdag) hadden we weer een bustour. Dit keer naar het Glenfinnan Viaduct (oftewel, de Harry Potter brug, waar de Hogwarts Express overheen gaat). Naast de brug hebben we ook veel andere prachtige dingen gezien, zoals Glencoe (waar Skyfall is opgenomen) en Loch Shiel, en hadden we de kans de omgeving rond het Glenfinnan Viaduct te verkennen. Voor volgend weekend staat een trip naar the Isle of Skye op de planning, ditmaal met overnachting, omdat het zo ver weg is. Dit schijnt echt een adembenemend mooi eiland te zijn (google het maar eens) en dit is eigenlijk het enige waarvan ik van te voren écht zeker wist dat ik het wilde zien. Heel veel zin in dus!

Naast Isle of Skye staat er nog niet veel op de planning, al heb ik in de wandelgangen vernomen dat er verschillende Oktoberfeesten georganiseerd worden komende weken, en aangezien ik me onder de Duitsers begeef, denk ik dat ik me hier ook aan zal moeten wagen (niet erg hoor)!


Cheers for now!






  • 29 September 2014 - 07:13

    Margot:

    Mooie reis! Trots! Kleine meisje is echt groot geworden!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Dit najaar woon ik in Glasgow om daar vakken te volgen aan de Universiteit van Glasgow. Alles wat ik daar beleef zal ik via deze weg met jullie delen! Cheers!

Actief sinds 27 Juni 2014
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 4636

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2014 - 24 December 2014

Studying in Scotland!

Landen bezocht: