Verhuizen! - Reisverslag uit Glasgow, Verenigd Koninkrijk van Chantal Kerstens - WaarBenJij.nu Verhuizen! - Reisverslag uit Glasgow, Verenigd Koninkrijk van Chantal Kerstens - WaarBenJij.nu

Verhuizen!

Door: Chantal

Blijf op de hoogte en volg Chantal

09 September 2014 | Verenigd Koninkrijk, Glasgow



Hoihoi!

Poeh, wat een week! De introductie is begonnen, ik heb inmiddels een hoop nieuwe mensen leren kennen en ik typ dit nu vanuit mijn nieuwe appartement.

Zoals gezegd zouden we afgelopen zaterdag met een aantal Erusmus studenten wat gaan drinken en daarna misschien gaan stappen. Dit 'aantal' Erasmus studenten waren er uiteindelijk een stuk of 60-70! We kwamen met een klein groepje bij de pub aan, en er waren al een paar mensen binnen. Wij zijn toen ook naar binnen gegaan, maar het was zo druk dat er nergens plek was. Vervolgens zijn we dus weer naar buiten gelopen en stonden we al een plan B te bedenken, toen één van ons een berichtje kreeg van één van de studenten die al binnen waren met de boodschap dat er een tafel voor 20 personen gereserveerd was, maar dat die mensen niet op waren komen dagen en wij hem dus mochten hebben. Perfect! Terug naar binnen dus, en langzaam liep de hele boven verdieping vol met Erasmus studenten. Om 12 uur sloot de pub (ja, op een zaterdag avond, zo gaat dat hier), en besloten we daarom naar een andere pub te verkassen. Daar hebben we met een groepje nog een drankje gedaan op het dakterras. Al met al een hele gezellig avond!

Zondag heb ik vast mijn spullen een beetje bij elkaar gezocht en koekjes gebakken (waar mijn huisgenoten heel blij mee waren, het waren er zo'n 24 en binnen 1,5 dag waren ze op! Haha). Om half vier zou Emma bij haar hotel zijn, en daarna zouden we samen naar Argos gaan (Argos is een soort warenhuis, maar in plaats van dat je alles in de winkel uitzoekt, zoek je het online uit, reserveer je het en haal je het vervolgens op bij een Argos afhaalpunt (dit kan met de meeste producten gewoon dezelfde dag al). We hebben daar onze dekbedden, kussens en hoezen besteld.) Dit liep iets anders dan gepland, omdat Emma's vliegtuig én bus beide vertraging hadden. Uiteindelijk zagen we elkaar pas om vijf uur, en Argos sluit om half zes, dus zouden we het niet meer halen. Toen zijn we dus maar meteen wat gaan eten. Daarna hebben we nog een drankje gedaan in dezelfde pub als waar we zaterdag met de Erasmus groep waren en zijn we vrij op tijd weer naar huis gegaan, omdat Emma moe was van het reizen (logisch, ze stond om vijf uur Finse tijd op en het is in Finland twee uur later dan hier).

Maandag (gisteren) was de eerste dag van de introductieweek. 'S ochtends zijn we onze 'welcome packages' (niets meer dan wat folders over de universiteit en de tickets voor de activiteiten waar we ons voor in moesten schrijven) en studentenpas op gaan halen, waarna we met een groepje koffie zijn gaan drinken in de kantine van de universiteit.

Om één uur moesten Emma en ik bij het appartement zijn om de sleutels in ontvangst de nemen. Na de koffie ben ik dus terug gegaan naar mijn oude appartement om een deel van mijn spullen te halen en om één uur stonden we weer bij ons nieuwe appartment en overhandigde de moeder van onze 'landlady' ons de sleutels. Het is een mooi en vooral groot appartement, maar helaas heeft het toch wat meer schoonmaakwerk nodig dan we hadden verwacht. Vooral de keuken(kastjes), keukenbenodigheden (zoals borden en bestek) en de badkamer waren écht heel vies. Ook hebben de vorige bewoners (waaronder de landlady zelf) een hoop spullen achter gelaten waar wij echt niets aan hebben. De badkamer stond bijvoorbeeld vol met zo goed als lege, half beschimmelde verpakkingen van shampoo en douchegel e.d., er liggen nog allerlei etenswaren in de kastjes, vriezer en koelkast en in Emma's kast lagen zelfs kleren! De vorige bewoonster van mijn kamer heeft voor mij ook nog een leuk cadeautje achter gelaten in de vorm van een hoeveelheid haar waar je een pruik van zou kunnen maken (niet overdreven, we hebben vloerbedekking in de slaapkamers en ik ben zeker een half uur bezig geweest met stofzuigen). Maar goed, dat was alles wat ik de klagen heb, want voor de rest hebben we gewoon echt geluk met dit appartement. Er zijn namelijk ook nog steeds mensen die niets hebben en op het moment in een hostel wonen.

We hebben eerst een beetje aangerommeld en daarna zijn we de stad in gegaan om onze spullen op te halen bij Argos. Helaas stonden we bij het verkeerde filiaal, en was er ook nog iets mis gegaan met de bestelling, waardoor dat 'eventjes spullen ophalen' langer duurde dan de bedoeling was. Hierna ben ik naar mijn oude appartement gegaan om de rest van mijn spullen op te halen en is Emma vast naar huis gegaan. 'De rest van mijn spullen' bleek meer te zijn dan ik dacht (dit is zo ongeveer het thema van dit verslag, niets is zoals verwacht). Ik had namelijk niet alles netjes in mijn koffers gepuzzeld, waardoor dus niet alles er in paste. Uiteindelijk heb ik nog een koffer van een huisgenootje geleend en heb ik een taxi gebeld om me twee (wel erg lange) straten verder te verhuizen, omdat ik het simpelweg niet allemaal mee zou krijgen anders (ik had ook nog twee dekbedden bij me die we bij Argos op hadden gehaald en ik had geen tijd of energie meer om twee keer op en neer te lopen). Organisatorisch had dit allemaal beter gekund, maar het is allemaal goed gekomen.

'S avonds hadden we een 'Schotse dans avond' bij de universiteit. Dit was wel gezellig, maar niet heel bijzonder. Hierna zijn we met een kleine groep naar de University Union bar gegaan en daarna nog door naar een Ierse pub met live muziek. Wederom heel gezellig! Door al die gezelligheid was ik pas om half twee thuis en omdat ik daar 's middags geen tijd meer voor had heb ik midden in de nacht mijn bed nog op staan maken. Ook ben ik vannacht zeker vijf keer wakker geworden en werd ik vanochtend om zeven uur al wakker, terwijl ik er pas om kwart over acht uit moest. Hierdoor heb ik er vandaag een beetje bijgelopen als een zombie, maar gelukkig hadden we qua universiteitsactiviteiten alleen een informatie bijeenkomst. Wel heb ik vandaag heel veel gelopen, omdat we nog wat dingen nodig hadden voor het appartement en ik nog voor een laatste keer terug ben gegaan naar mijn oude appartement om de kamer schoon te maken.

Het is als Erasmus student zo makkelijk om mensen te leren kennen. Het komt er op neer dat als je beiden Erasmus student bent, je automatisch vrienden bent. Iedereen heeft zo'n beetje dezelfde mentaliteit / hetzelfde doel, en dat is zoveel mogelijke mensen leren kennen en leuke dingen doen. Elke dag verschijnen er dus wel oproepjes/uitnodigingen in de facebook groep voor lunch, diner of drankjes. Heel leuk! Inmiddels heb ik geconstateerd dat zo'n 50% van de Erasmus studenten Duits is, zo'n 30% Frans en de resterende 20% is Scandinavisch, Amerikaans, Nederlands, Portugees, Spaans of iets anders. Ik ga op het moment vooral om met Duitsers, allemaal hele leuke mensen! En handig, want als ze niet uit hun woorden komen in het Engels (wat trouwens niet vaak voor komt want hun Engels is over het algemeen erg goed) dan leggen ze het gewoon uit in het Duits en dan begrijp ik het ook. Nederlands daarentegen, dat vinden ze heel moeilijk. En schijnbaar ook heel schattig (ik gebruik wel eens een Nederlands woord als ik weet dat het in het Duits ongeveer hetzelfde is en ik er in het Engels niet op kan komen, en de eerste reactie is dan standaard 'Aaaahhh!', waarna ze het zelf proberen uit te spreken (wat ik dan weer heel grappig vind om te horen)).

Vanavond blijf ik lekker een avondje thuis, en morgen hebben we een soort informatie fair en is Sonja (het Duitse meisje) jarig. Verder heb ik deze week nog een bustour door Glasgow en heb ik zaterdag het dag uitje naar Callander en Killin (daar heb ik heel veel zin in!).


Cheers!




Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Dit najaar woon ik in Glasgow om daar vakken te volgen aan de Universiteit van Glasgow. Alles wat ik daar beleef zal ik via deze weg met jullie delen! Cheers!

Actief sinds 27 Juni 2014
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 4637

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2014 - 24 December 2014

Studying in Scotland!

Landen bezocht: