Lang leve de lol - Reisverslag uit Glasgow, Verenigd Koninkrijk van Chantal Kerstens - WaarBenJij.nu Lang leve de lol - Reisverslag uit Glasgow, Verenigd Koninkrijk van Chantal Kerstens - WaarBenJij.nu

Lang leve de lol

Blijf op de hoogte en volg Chantal

20 September 2014 | Verenigd Koninkrijk, Glasgow




Hello again!


Het is weer bijna twee weken geleden sinds mijn laatste update! Ik realiseerde me dat ik me niet goed meer kan herinneren wat ik allemaal gedaan heb de afgelopen weken en vooral wanneer. De dagen lopen heel erg door elkaar, omdat ik op het moment totaal geen weekend/werkweek ritme heb. Maar goed, ik ga proberen er iets samenhangends van te maken! Afgelopen week was de laatste week voor de start van de lessen, dus ik heb in ieder geval zoveel mogelijk leuke dingen gedaan!

Mijn vorig post eindigde ik met de verjaardag van Sonja. We zouden haar verjaardag bij haar thuis vieren en daarna voor het eerst echt een club in gaan. Uiteindelijk zijn we terecht gekomen bij een feestje van een van de twee Unions van de Universiteit van Glasgow, de Queen Margaret Union (de andere heet de Glasgow University Union). Dit was erg leuk!

Minder leuk was het feit dat ik door alle gezelligheid maar een paar uur heb geslapen die nacht en ik op zaterdag (de dag erna) de bustour naar Callander en Killin had. Gelukkig konden we wel veel uitrusten in de bus. Callander en Killin waren beide hele kleine, schattige dorpjes, en naast het verkennen van de dorpjes zijn we ook de natuur in gegaan. Dit was een fijne afwisseling van zes weken stad. We zijn naar de Bracklinn Falls gelopen en hebben daar de prachtige omgeving verkend.
In de bus terug naar Glasgow durfde iemand Gary (de reisleider) te vragen of hij een 'no-' of 'yes-voter' was, en uit de half uur durende tirade die hij vervolgens afstak bleek dat hij duidelijk vóór een onafhankelijk Schotland was. Zoals de meesten van jullie wel zullen weten heeft dit niet uitgepakt zoals Gary en vele andere Schotten met hem hadden gehoopt. Ik denk zelf dat ik 'nee' zou hebben gestemd, maar toch voelde ik me een beetje teleurgesteld toen ik om 7 uur 's ochtends de uitslag zag, en ik denk eigenlijk dat vele Schotten (dus ook een deel van de 'no-voters') dat gevoel met mij moeten hebben gedeeld. Ik weet namelijk zeker dat in hun hart het merendeel van de mensen onafhankelijk zou willen zijn, maar het punt is dat de rompslomp die het met zich meebrengt veel mensen afschrikt om voor een 'yes' te gaan. Mensen zijn bang voor verandering en alle risico's. Maar goed, niets meer aan te doen! Het referendum is gehouden, en 'what's done is done'.

Zondagavond hebben we een debat over het referendum bijgewoond op de universiteit. Helaas hadden we plekken waar we niet veel konden zien en waren niet alle sprekers even goed te verstaan, maar dit was desalniettemin erg leuk om mee te maken, het ging er zo fel aan toe! Na het debat zijn we naar een feestje van de GUU gegaan (dit was in het zelfde gebouw), maar dit viel erg tegen omdat er alleen maar freshers (dit zijn de nieuwe studenten, net klaar met college, dus allemaal rond de 17/18 jaar) waren. Na anderhalf uur zijn we dus maar naar huis gegaan.

Maandagavond besloten Emma en ik om de Duitse meisjes uit te nodigen voor een filmavondje bij ons thuis. We hebben een mega woonkamer, een tv met dvd-speler en een shitload aan dvd's, en daar moest nodig eens gebruik van worden gemaakt! We hebben de Lovely Bones gekeken en daarna is iedereen nog gezellig blijven hangen om na te kletsen.

Dinsdag gingen we met een grote groep naar de comedy club. Elke dinsdagavond heeft The Stand een soort 'open mic' avond en betaal je maar twee pond voor een avondje comedy. Niet alle comedians waren even goed, maar gelachen hebben we!

Woensdag heb ik een bezoekje gebracht aan mijn oude appartement, omdat ik nog een koffer terug moest brengen. Daar ben ik een paar uur blijven hangen om te kletsen met een oud flatgenootje en Barbora, het meisje van wie ik de kamer huurde. Daarna ben ik met Barbora nog even de stad in gegaan en 's avonds stond er iets leuks op de planning. Er is namelijk een club die elke woensdagavond 'Erasmus avonden' heeft, waar dus voornamelijk Erasmus studenten (zoals ik) heen gaan. We hadden besloten om daar met zijn allen heen te gaan en van tevoren wat bij ons te drinken, aangezien wij meer dan genoeg ruimte hebben voor de mensen die mee zouden gaan. Hele leuke avond, en het is fantastisch om te zien hoe iedereen op ons appartement reageert bij binnenkomst! De standaard vraag is: Wonen jullie hier met zijn tweeën!?? :)

Donderdagochtend had ik een afspraak met mijn coördinator, Hazel. Dit gaf me ook meteen de kans om het gebouw waar ik les zal hebben van binnen te bekijken. Het gebouw is lang niet zo mooi als de rest van de Universiteit (lees: geen Hogwarts-taferelen), maar er hing wel een fijne sfeer! Hazel is ook erg aardig en behulpzaam.
Donderdagavond vierde een van de Duitse meisjes haar verjaardag. Daarna zouden we weer gaan stappen, maar ik voelde me niet zo goed (verkouden, zere keel, koortsig), dus sloeg een avondje over. Helaas ben ik niet de enige die ziek(ig) is, er is een beetje een domino effect gaande. Ik ben namelijk grotendeels opgeknapt, maar vanochtend stond Emma op met een zere keel!

Vrijdag (gisteren) hadden Emma en ik weer een bustour. Dit keer naar Loch Lomond, qua oppervlakte het grootste meer van Groot Brittannië (Loch Ness wint als het gaat over diepte/volume). Het meer zelf was prachtig om te zien, en we zijn nog door een oud dorpje gelopen, maar verder was de tour helaas erg saai.

Zondag (morgen) hebben we onze laatste (tot nu toe geboekte) tour, en gaan we naar St. Andrews (waar de oudste universiteit van Schotland staat en wereldwijd bekend als de 'home of golf') en maandag beginnen eindelijk de lessen! Ik ben heel erg benieuwd hoe de lessen me zullen bevallen, omdat eigenlijk alles gericht is op de basisschool, maar Hazel verzekerde me dat de vakken voor mij ook interessant zouden zijn. Daar vertrouwen we dus maar op! Ook zal dit de eerste keer zijn dat ik me in een ruimte vol Schotse leeftijdgenoten bevindt, spannend! Ik kijk hier wel heel erg naar uit. Na zes weken vrijheid blijheid zal het wel even wennen zijn om weer een rooster en verplichtingen te hebben, maar ik weet zeker dat dat er na een paar dagen wel weer inzit, zoals altijd na een vakantie.



Dat was het weer voor nu, cheers!





Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Dit najaar woon ik in Glasgow om daar vakken te volgen aan de Universiteit van Glasgow. Alles wat ik daar beleef zal ik via deze weg met jullie delen! Cheers!

Actief sinds 27 Juni 2014
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 4624

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2014 - 24 December 2014

Studying in Scotland!

Landen bezocht: