Socialising - Reisverslag uit Glasgow, Verenigd Koninkrijk van Chantal Kerstens - WaarBenJij.nu Socialising - Reisverslag uit Glasgow, Verenigd Koninkrijk van Chantal Kerstens - WaarBenJij.nu

Socialising

Door: Chantal

Blijf op de hoogte en volg Chantal

03 September 2014 | Verenigd Koninkrijk, Glasgow

Dear all,

Het begint misschien een beetje eentonig te worden, maar de afgelopen week is weer voorbij gevlogen. Voor mijn gevoel schreef ik mijn laatste verslagje gisteren, maar dat is in werkelijkheid alweer bijna een week geleden!

De dagen nadat de twee Litouwse meisjes zijn vertrokken vorige week heb ik eerlijk gezegd niet heel veel uitgevoerd. Ik heb wat boodschappen gedaan, gekookt, wat wandelingen gemaakt en films gekeken. Niet veel bijzonders dus!

Zoals ik al wel vaker heb laten vallen hebben we een facebookgroep met alle mensen die dit jaar het Erasmusprogramma in Glasgow komen volgen. Dit zijn dus mensen uit heel Europa. Zondag plaatste iemand een oproepje met de vraag of er mensen waren die zin hadden om een drankje te doen 's avonds, en omdat ik buiten mijn huisgenoten nog niemand kende, leek het me wel een goed idee om daar op in te gaan. Zo gezegd zo gedaan, zondagavond om 7 uur spraken we met een groepje mensen af op de hoek van Byres Road en daarna zouden we met zijn allen ergens een pub opzoeken. Uiteindelijk waren we met drie Duitse meisjes, één Duitse jongen en één Italiaanse jongen. Niet een hele grote groep dus, maar desalniettemin erg gezellig! Het klikte meteen heel goed en één van de Duitse meisjes, Sonja, vroeg me of ik zin had om de dag erna met haar mee de stad in te gaan (zij was die zondagavond aangekomen en had dus verder nog niets gezien). Dit leek me wel gezellig, dus zondag hebben we bij mij in de buurt afgesproken en zijn we samen de stad in gegaan. Ik heb haar wat dingen aangewezen en uitgelegd en verder hebben we gewoon een beetje rondgekeken, koffie gedronken en gekletst.

Aangezien het dinsdag (gisteren) mooi weer zou zijn besloot ik om de trein naar Stirling te pakken. Ik ging er vanuit dat ik daar wel een dag vol zou maken, dus vertrok ik om half 10 vanaf het appartement en was ik rond 11 uur in Stirling. Stirling is vergeleken met Glasgow erg klein, en het was dus niet heel moeilijk om er de weg te vinden. Daarbij is het heel erg toeristisch en staan er dus overal van die 'U bevindt zich hier'-borden. Ik besloot te beginnen met The Back Walk, een (kleine, ongeveer 1,5 km lange) wandelroute langs de buitenkant van de stadsmuren. Het loopt omhoog, waardoor je dus een mooi uitzicht hebt en uiteindelijk leidt dit pad je naar Stirling Castle. Ik ben niet naar binnen gegaan, maar het uitzicht alleen was ook al erg fijn :). Daarna ben ik door de 'Old Town' (ook erg mooi, vol met, hoe kan het ook anders, oude gebouwen) terug gelopen naar het stadscentrum waar ik nog wat heb rondgehangen in boekwinkels. Rond 3 uur ben ik met de trein terug naar Glasgow gegaan. De drie Duitse meisjes en ik hadden afgesproken om 's avonds met zijn allen bij Sonja te gaan eten. Zo gezegd zo gedaan, we hebben lekker pasta en apple crumble gegeten en zijn daarna gezellig blijven hangen voor wat drankjes.

Vandaag (woensdag) hebben we wéér afgesproken (ben ze gelukkig nog niet beu, haha!). Ook Lisa en Daniela hadden buiten een hoop appartementen nog niets van Glasgow gezien, dus we hadden bedacht om via Byres Road en over de universiteitscampus naar het centrum te lopen. 'S ochtends kwamen we erachter dat de universiteit vandaag heel toevallig een open dag had! In plaats van alleen over de campus te lopen hebben we dus ook wat gebouwen van binnen bekeken en wat informatie verzameld. Daarna zijn we zoals gezegd verder gelopen naar Sauchiehall Street en Buchanan Street. Om 6 uur was ik weer thuis en konden mijn voeten wel wat rust gebruiken!

Komende zaterdag hebben we weer met een (grotere) groep Erasmus studenten afgesproken bij een bar en gaan we denk ik met zijn allen stappen, zondag komt Emma aan en maandag begint de introductieweek en mogen we in ons appartement! Ik heb het prima naar mijn zin waar ik nu zit, maar ik kijk er toch wel heel erg naar uit om straks in ons 'eigen' appartement te zitten en er echt iets gezelligs van te maken (ik heb nu de meeste spullen nog in mijn koffers zitten omdat het me niet heel handig of nodig leek om voor een kleine maand alles uit te pakken en weer in te pakken, en dat werkt prima, maar daardoor blijft het wel een beetje onrustig in mijn hoofd).

De komende dagen heb ik op het schoonmaken van het appartement (het is mijn week) nog geen plannen, dus we zien wel weer hoe het loopt!

Slàinte mhòr agad! Mar sin leibh an dràsda!